تبلیغات
اجتماعی، علمی، روانشناسی - كنترل وزن با خوردن سالاد
.  با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطلب بدهید
شنبه 5 تیر 1389  10:05 ق.ظ
نوع مطلب: (تغذیه ،اطلاعات عمومی ،) توسط: soheil_n

كنترل وزن با خوردن سالاد



شاید برای شما هم پیش آمده باشد: وقتی خیلی گرسنه هستید و وارد یك رستوران می شوید، اولین چیزی كه سفارش می دهید یك ظرف بزرگ سالاد است.
اما وقتی كه نوبت به غذای اصلی می شود، فقط مقدار خیلی كمی از آن را می توانید بخورید. اگر چنین چیزی برای شما هم پیش آمده باشد، معلوم می شود كه شما هم توانسته اید تكنیك خوبی برای كنترل وزنتان به دست آورید. تحقیقات نشان می دهد كه اگر غذایتان را با ظرف بزرگی از سالاد شروع كنید، كالری مصرفی هنگام خوردن غذای اصلی كاهش می یابد. اما نگاه شما به غذا، همچنین اندازه ی سالاد و آرایش آن، تفاوت ایجاد می كند.

برای اثبات اینكه سالاد می تواند از مصرف كالری جلوگیری كند، محققین دانشگاه پنسیلوانیا تحقیقی انجام دادند. در این تحقیق آنها برای ناهار قبل از سرو غذای اصلی به خانم ها، سالادهایی حجیم اما كم كالری دادند. نتایج كار نشان داد كه خانم ها 100 كالری كمتر از مقدار همیشگی مصرف كردند. این سالادها از كاهو، هویج، گوجه فرنگی، كرفس و خیار به همراه سُس كم چرب درست شده بود.


برای اینكه بتوانید با سالاد خوردن وزنتان را كنترل كنید، حتماً باید سالادهایتان را كم كالری درست كنید. در این تحقیق مشاهده شد، وقتی سالادهایی با كالری نسبتاً بالا به خانم ها داده شد، كالری مصرفی كلی مثل همیشه بود و كاهش نداشت. حتی سالادهای بسیار پركالری كه حاوی پنیر و سُس های چرب بودند، كالری مصرفی كلی را افزایش داد.

اما قبل از اینكه مشغول درست كردن سالادهای حجیم و كم كالری شوید، بهتر است ذائقه ی خود را امتحان كنید. در مطالعه ای كه برای تحقیق سرطان در موسسه ی آمریكایی انجام گرفت، افراد بسیار ابراز كردند كه مقدار غذایی كه می خورند، به میزان گرسنگی آنها بستگی ندارد، بلكه بسته به میزان غذایی است كه در بشقابشان گذاشته شده است. چون اكثر افراد عادت دارند هر مقدار كه در بشقابشان گذاشته می شود را بخورند، حتنی اگر واقعاً به آن اندازه گرسنه شان نباشد.

اگر شما هم چنین فردی هستیدف سعی كنید به نسبت مقدار سالدی كه می خورید، برای خود غذا بكشید. برای كاهش میزان كالری مصرفی كلی، باید سعی كنید مقدار كمتری غذا صرف كنید، یعنی باید گرسنگیتان با لقمه های كوچك برطرف بشود. پس از صرف سالاد كمی صبر كنید و بعد غذای خود را شروع كنید. در تحقیقی كه در بالا بریتان گفته شد، غذای اصلی 20 دقیقه پس از صرف سالاد به خانم ها داده شد. این زمان به خام ها این فرصت را داد تا ببینند چه مقدار تا بحال خورده اند. اگر شما از آندسته افراد هستید كه تند غذا می خورند، میزان غذایی كه بعد از سالاد می خورید، باید همان مقدار معمول باشد.

خوردن سالادهای حجیم و كم كالری قبل از غذای اصلی راه خوبی برای كاهش كالری های مصرفی است، اما استفاده از مواد غذایی كم كالری در غذای اصلی نیز به این منظور كمك می كند. استفاده از سبزیجات كه هم سالم هستند و هم كم كالری انتخاب خوبی به شمار می رود. اما دقت كنید كه حتماً مقدار كافی پروتئین چه با مرغ، گوشت یا ماهی باشد نیز در برنامه ی غذاییتان بگنجانید، چون چند دقیقه ای بعد از صرف غذا باز گرسنه تان خواهد شد.

برای كاهش كالری مصرفیتان راه های زیادی جلو روی شماست. حال می بینید كه لاغر شدن آنقدرها هم كه تصور می كردید مشكل نیست. قبل از غذا مقدار زیادی سالاد كم كالری بخورید و برای درست كردن غذاهایتان نیز از مواد غذایی كم كالری مثل سبزیجات، میوه و حبوبات استفاده كنید. این سبك جدید غذا خوردن است كه بسیار هم موثر نشان داده است.

منبع: irantapesh.net


  • آخرین ویرایش:پنجشنبه 11 آذر 1389
  • برچسب ها:کنترل وزن ،
آخرین پست ها
دریافت کد ابزار آنلاین