تبلیغات
اجتماعی، علمی، روانشناسی - پیانو، سازی رویایی
.  با کلیک روی ستاره یک امتیاز به این مطلب بدهید
یکشنبه 5 دی 1389  04:30 ب.ظ
نوع مطلب: (اطلاعات عمومی ،هنر ،موسیقی ،) توسط: soheil_n



پیانو، از ساز های سیمی- کلاویه ای است که از هارپسیکورد(harpsichord) و کلاویکورد (clavichord) سرچشمه گرفته. همچنین با نام پیانو فورته (pianoforte) نیز شناخته میشود، تفاوتش با اجدادش در مکانیسم اهرم و چکش است که به نوازنده اجازه می دهد با ضربه محکم یا نرم تر توسط انگشتان قدرت صدای ساز را کنترل کند. به همین دلیل مدل های اولیه در زبان ایتالیایی با نام 1709 gravicembalocol piano e forte به معنی "هارپسیکورد با صدای نرم و بلند" شناخته می شد. پیانو برای اولین بار توسط Bartolomeo Cristofori یک سازنده ی هارپسیکورد از فلورانس ایتالیا ساخته شد. 2 تا از پیانو های ساخته شده توسط او هنوز وجود دارد. یکی، ساخته شده در سال "1720"، در موزه متروپولیتن در نیویورک (Metropolitan Museum of Art, New York City) نگهداری می شود، و دیگری، ساخته ی 1726، در موزه ای در لپزیگ (Leipzig) آلمان است....

نام کامل ساز پیانو، پیانو فورته (Pianoforte) است، که از دو قسمت پیانو به معنی ملایم و فورته به معنی قوی تشکیل شدهاست، و به خوبی منعکس کنندهٔ توانایی این ساز در تولید صداهای ملایم و قوی میباشد.


این ساز در سیر تحول ساز های زهی ( با سیم) و اصولا در زمان پیدایش موسیقی ( با قدمت شش هزار ساله) اولین بار توسط شخصی به نام " بارتولمئو کریستوفوری" یکی از اساتید مشهور سازنده کلاوسن (Clavcin سازی که به عنوان پدر پیانو شناخته میشود و صدایی شبیه سنتور ما دارد) در سال 1790 میلادی در شهر فلورانس ایتالیا ساخته شد.




این استاد بزرگ به فکر افتاد که نواقص را با تبدیل مضرابهای مختلف که با فشار شستی ها از زیر به سیم های ساز برخورد می کرد و تعویض به چکش رفع نماید. اختراع او در دنیای موسیقی اهمیت فراوان یافت .


کریستوفوری احتمالا خود نیز نمی دانست چه تحول عظیمی در دنیای موسیقی پدید خواهد آورد. کار مهم او این بود که از چکشهای نمد پوش استفاده کرد. بعلاوه اهرم جدیدی ساخت که چکش بتواند پس از ضربه روی سیم به سرعت برگردد. با این ابداع کلاوسن دگرگون شد و صدایی تازه در موسیقی بوجود امد به همین علت کریستوفوری برای معرفی ساز جدید نام نسبتا طولانی نیر را بکار برد.

یعنی یعنی کلاوسن با صدای آهسته و بلند (Graviembalo Col Piano e Forte) این نام گذاری لازم بود تا وجه تمایز کلاوسن با پیانو را نشان دهد.
پیانو‌های اولیه ابعاد بزرگ، و شکل خاصی داشتند. آن‌چه که در اصطلاح به آن پیانوی بزرگ گفته می‌شود (در ایران با نام نادرست پیانوی رویال شناخته می‌شود) غالباً بیش از دو متر طول دارد و دارای در بزرگی‌است که برای هرچه‌بهترشدن صدای پیانو، معمولاً در هنگام نواختن ساز، این در را در وضعیت نیمه‌باز توسط پایهٔ کوچکی ثابت می‌کنند. انواع دیگر پیانو با نام‌های پیانوی ایستاده یا دیواری (Stand یا Upright) پیانوی چهارگوش (Square) و غیره، ابعاد کوچک‌تری دارند و برای مصارف خانگی یا در اماکن عمومی طراحی شده‌اند.

اهمیت پیانو:

پیانو سازی است کامل. و ساز کامل در اصطلاح موسقی سازی است که بتواند تمام امکانات موسیقی را از حیث قدرت و ضعف - سرعت نوازندگی - وسعت اصئات موسیقی بیش از هفت هنگام ( اکتاو) یعنی شامل 88 کلید و هماهنگی های مربوطه (هارمونی) به اجرا در بیاورد.

این امکانات به نوازنده اجازه میدهد تا تکنیک را در نوازندگی به آخرین حد تکامل برساند.

انواع پیانو:

1-پیانویUp Right ( دیواری)
در این ساز سیمهای پیانو به صورت عمودی قرار گرفته , و اهرم ها از طریق فشار بر روی کلیدها , با زاویه 35 درجه چکش ها را به طرف سیم برده و بعد از ضربه زدن به سرعت برمی گردند.



2-پیانوی Grand
در این ساز سیمها به صورت افقی قرار گرفته اند , و اهرم ها از طریق فشار بر روی کلیدها , با زاویه 35 درجه چکش ها را به طرف سیم به بالا پرتاب میکند و با سرعت زیاد به سیمهای افقی ضربه میزند.نظر به اینکه هر چه طول سیمها بیشترباشد صدای پیانو مطلوب تر میگردد.
پیانوهای دیواری با توجه به محدودیت ارتفاعشان حداکثر تا ارتفاع 135 سانتی متر ساخته شده است. و در پیانوهای grand نظر به اینکه در سطح محدودیتی ندارند تا طول 308 سانتیمتر هم ساخته شده اند.




پیانولا (Pianola)

در دهه 1860 میلادی پیانو هایی ساخته شده بودند که بودن نوازنده آهنگ می نواخت. تنها بوسیله پدالهای دو گانه و با فشار دادن روی هر پدال کارتهای سوراخ شده مخصوص( Punch Cards) به ترتیب به محل مکانیزم پیانو وارد شده و کلید های مورد نظر را حرکت میدادند که چکشهای مربوطه به سیمها اثابت کرده و آهنگ های از پیش تعین شده اجرا میشد.



پیانو اسپینت (spinet)
پیانوهای اسپینت معمولآ کوتاه‌ترین نوع پیانوهای دیواری و از ارزانترین نوع آنها هستند. ارتفاع این پیانوها از حدود 90 سانتیمتر شروع می شود و تا حداکثر 100 سانتیمتر ادامه دارد. جعبه صدای آنها کوچک و سیستم انتقال نیرو آنها ساده‌ترین شکل خود را دارد به همین علت، اغلب قیمت مناسبی دارند و برای مبتدی هایی که معلوم نیست در آینده نوازندگی را ادامه دهند بسیار مناسب است. فاصله سطح صفحه کلید تا بلندترین قسمت این پیانوها بسیار کم بوده و حداکثر حدود 20 سانتیمتر است.





پیانو کنسول (console piano)
دستهٔ بعدی پیانوهای کنسول است که از ارتفاع حدود 100 سانتیمتر شروع می شود و تا حدود 110 سانتیمتر ادامه پیدا می کند. ساختمان سازه آنها بگونه ای است که بدنه‌ای بسیار محکم و بادوام دارند و معمولآ در آموزشگاه ها یا مدارس موسیقی و نیز استدیوها برای تمرین (نه معمولآ ضبط) از آنها استفاده می شود. انواع آمریکایی این پیانوها (که در بازار ایران کم هستند) زیبایی خاصی دارند و روی بدنه خارجی آنها زیاد کار شده است. اگر قصد دارید از ابتدا پیانویی بخرید که به احتمال زیاد دیگر آنرا عوض نکنید، حتمآ از نوع کنسول انتخاب کنید، چرا که قمیت و دوام خیلی خوبی دارند. بدنه این پیانوها بخصوص در قسمت صفحه کلید، تکیه‌گاه نت  و نیز دیواره‌های اطراف صفحه کلید به گونه‌ای ساخته شده است که شباهت زیادی به پیانو های grand دارد.




تاثیر گذاری پیانو بر موسیقی جهان:

پیانو کیفیت و منش موسقی را از درون و بیرون تغییر داد، هنگامیکه این ساز در نیمه قرن هجدهم در عرصه موسیقی ظاهر گردید نگرش وادراک آهنگسازان را عوض کرد. و بر ارکستراسیون , هارمونی , رنگ آمیزی و تصنیف و اجرای آثار تاثیر چشمگیری نهاد و سپس یک تحول همه جانبه را به دنبال آورد.

با ظهور این ساز نو، موسقی اروپا از بن تغییر کرد بخصوص در آهنگسازی و رنگ آمیزی قدمی بلند به سوی تکامل آهنگین و نفوذ احساس و ادراک در بطن موسقی برداشته شد و این به واقع یک جهش بود. از این رهگذر نوازندگان فرزانه ای بوجود آمدند که با شیوه مخصوص به خود رمز و راز نهفته در آثار مصنفان بزرگ را از لا به لای ورق های نت بیرون کشیدند و موسیقی واقعی را به گوش مردم رساندند. از آن دوره تاکنون بیش از دو قرن میگذرد. کیفیت آثار و شیوه نواختن آنها به لحاظ این ساز به طور شگفت انگیزی متغیر بود و از همان آغاز ارکسترها، رهبران و آهنگسازان آن را با میل و رغبت پذیرا شدند.


از لگاتوهای افسانه ای موتسارت که چون آب روان بود تا خیزابهای اقیانوسی بتهوون و لرزش گوش نواز شوپن، از شیوه انگشت گذاری شومان (تیز مثل نوک مداد) تا نواختن آتشفشانی و نفسانی روبینشتاین، از فرازهای استادانه راخمانینف و ظهور مداوم روشها و شیوه ها و تولد ستارگان درخشانی چون فرانتس لیست اسطوره ای، همه از برکت وجود پیانو بود.

دانلود نوای زیبای پیانو با نام کوکو (تم ارمنی) اثر استاد جواد معروفی


  • آخرین ویرایش:جمعه 3 آبان 1392
  • برچسب ها:ساز پیانو ،
آخرین پست ها
دریافت کد ابزار آنلاین